Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.07.2013 00:27 - Хърватия казва сбогом на корабите си
Автор: freeoldmen Категория: Политика   
Прочетен: 7664 Коментари: 5 Гласове:
13


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 

С ЕВРОПЕЙСКАТА ИНТЕГРАЦИЯ

Хърватия казва сбогом на корабите си

четвъртък 4ти юли 2013, от Жан-Арно Деран

За да бъде напълно готов да се присъедини към Европейския съюз на 1 юли, Загреб пусна в действие мащабна приватизационна програма, която засяга най-вече една от най-старите му индустрии – корабостроенето.


image

Защо Европа иска да попречи на Хърватия да продължи да строи кораби?“Инженер Дуйе Ковачич, служител от 40 години в корабостроителниците в Сплит, си задава за пореден път въпроса, но не намира отговор. И наистина, евроинтеграцията може да сложи край на корабостроенето, една от най-старите промишлени традиции в страната. С дългия си морски бряг Хърватия е нация на моряци, рибари и… корабостроителници, които трябваше да бъдат окончателно приватизирани преди официалното ѝ влизане в Съюза на 1 юли.


image

Хърватия разполагаше с пет корабостроителници, които датират от XIX век. От север на юг това са: „Уляник“ в Пула, „3 май“ в Риека, Кралевица, Трогир и Сплит. Те са гръбначният стълб на икономиката в крайбрежните региони. Корабите, построени в Югославия, обикаляха световните океани, а далматинските корабостроителници съперничеха в продължение на десетилетия на тези в Триест и Сен Назер. Корабостроенето заемаше също така централно място в политическите представи от социалистическата епоха – самият Йосип Броз Тито е служил като механик в Кралевица през 20-те години на миналия век. В Сплит известният футболен клуб „Хайдук“ (за Хърватия той е това, което е „Олимпик“ за Франция) е бил основан от работници от корабостроителниците, влели се в съпротивата на партизаните комунисти след присъединяването на Далмация към фашистка Италия през 1941 г. 

image

Корабостроителници, разпродадени на безценица или докарани до фалит

Спирането на всякаква държавна помощ за сектора е постановено в глава VIII („Политика на конкуренцията“) от присъединителния договор на Хърватия, а Комисията следеше отблизо как се прилага „преструктурирането“. Приватизацията обаче се оказа много по-трудна от предвиденото заради подценените дългове и потенциалните купувачи, отблъснати от задължението да поемат 40% от разходите по преструктурирането . „Навсякъде по света държавните власти подпомагат корабостроенето. В Италия съоръженията на „Финкантиери“ се контролират изцяло от обществения сектор. Във Франция държавата е миноритарен акционер в основните корабостроителници като STX – „Атлантически корабостроителници“. Дори в Южна Корея, световен лидер в сектора, държавата подпомага корабостроенето. Онова, което е прието във всички останали страни, е забранено за Хърватия в името на европейската интеграция“, възмущава се Звонко Сегвич, председател на синдиката на корабостроителите от Сплит.

В крайна сметка, няколко месеца преди крайния срок, хърватската държава разпродаде предприятията на безценица. А поради липса на купувач корабостроителният завод в Кралевица бе доведен до фалит. Единствено приватизацията на корабостроителниците в Трогир се смята за относителен успех. Един кей ще бъде превърнат в яхтено пристанище и работилница за навигационно и палубно оборудване за яхти, като корабостроенето се запазва. Тази малка корабостроителница беше купена от хърватския инвеститор Данко Конкар. Държавата ще участва в реконструирането с 60 милиона евро в продължение на пет години. Споразумението, подписано в средата на април, предвижда броят на работниците да бъде намален от 1200 на 900. Инженер Славко Билота оптимистично подчертава, че някои служители ще се пенсионират и на тяхно място ще бъдат наети нови.

image


Положението на корабостроителницата в Сплит е доста по-трудно, след като тя беше купена срещу символичната сума от 500 000 куни (66 500 евро) от компанията DIV. Дружеството, което е собственост на бизнесмена Томислав Дебеляк, не е предложило никакъв сериозен план за подем на дейността. За сметка на това купувачът потвърди в началото на юни, че почти всичките 3500 работещи там ще бъдат уволнени. 1500 щели да бъдат назначени отново на срочен договор на базата на все още неясни критерии. DIV обещава също да наеме петстотин бивши работници, но отново на срочен договор. Работническата цитадела Сплит не се оставя лесно да бъде притискана и купувачът подаде жалба за „насилие“ като обвини синдикалните ръководители, на които им е забранено да влизат в обекта.

Да се разчита само на туризма?

Идентичността на Истрия е неразривно свързана и с корабостроителницата „Уляник“ в Пула. Смята се, че в този малък регион с двеста хиляди жители корабостроенето осигурява близо тридесет хиляди преки и непреки работни места. Производството не е прекъсвало и поръчките са налице въпреки прекратяването на държавните помощи през 2006 г. „Уляник“ дори беше кандидат за покупката на строителните площадки на „3 май“ в Риека. Но промишленото бъдеще на подобна компания остава несигурно. Не толкова индустриалното производство, колкото самият обект привлича алчни погледи – малкият остров Уляник се намира в сърцето на залива на Пула, срещу крайбрежния булевард и римските арени на града. За момента туристическото бъдеще на Пула се върти около Музил, стара военна база, създадена през 1859 г. за австро-унгарския флот, използвана по-късно от югославския и хърватския флот и изоставена през 2007 г. На това място жителите на града се разхождат, къпят, ловят риба, правят излети или организират алтернативни фестивали. Един проект предвижда обектът да бъде приватизиран и превърнат в луксозен туристически комплекс с хотел с две хиляди и петстотин легла, игрище за голф, яхтено пристанище и др.

image

С планираната смърт на корабостроителниците ще приключи процесът на деиндустриализация на страната. Дали Хърватия може да заложи единствено на туризма? Крайбрежните райони са най-засегнати от безработицата, която по официални данни обхваща 22% от активното население и една трета от хората под 25 години. Много младежи трябва да се задоволяват със случайна работа на черно срещу сума, равняваща се на 200 евро на месец. Според Сегвич, Хърватия влиза в Европейския съюз „без никаква реална подготовка“: „Нашата икономика беше унищожена и вече можем да предложим само услуги на страните от богатата Северна Европа. В Съюза Хърватия ще бъде второстепенна страна, подобно на всички държави от Южна Европа.“

LE MONDE DIPLOMATIQUE

image Превод Павлина Колева



Да им се чуди човек на акъла- за какво им е да се набутват в ЕС?






Гласувай:
13



Следващ постинг
Предишен постинг

1. alchemist - Честито им влизане в ЕС!
27.07.2013 01:19
Честито им влизане в ЕС!
цитирай
2. zaw12929 - И на нас взеха какво ли не- без бой се ...
27.07.2013 05:47
И на нас взеха какво ли не- без бой се предадохме...
цитирай
3. freeoldmen - Ние бяхме лесна плячка.
27.07.2013 10:45
След изоставянето ни от Съюза и предателството на родната ни господстваща клика нямахме съпротивителни сили. Но Хърватия? След толкова мъки и жертви дадени за техният суверенитет, доброволно да го отстъпят на чиновниците от ЕС?
цитирай
4. bojil - А защо гърците да не затворят своите ...
27.07.2013 11:16
А защо гърците да не затворят своите корабостроителници вместо хърватите? Хърватите,освен че са по-честни от онези измамници,не са изпадали и в криза- значи индустрията им не трябва да бъде пипана!
цитирай
5. mitkaloto - Богатите държави още по-ботати. ...
27.07.2013 11:26
Богатите държави още по-ботати.Бедните да го..
цитирай
6. freeoldmen - Не само по- бедни.
27.07.2013 12:28
Ще видим и при тях как ще се развие демографската картина. Обслужващият персонал не е нужно да е толкова голям...
цитирай
7. leonleonovpom - Позната картинка!Пречат на з...
28.07.2013 08:55
Позната картинка!
Пречат на западните акули. С един куршум два заяка - ликвидират им производството и им вземат пазарите.
Това с пазарите се подминава, не влиза в цената, но ...
Преди промяната в Европа имаше две фабрики за аналгин-в ГФР и у нас.Разделили си бяха пазара - за нас Източна Европа и Арабския свят.
Един от първите продадени заводи у нас беше този. - на немската компания.
Веднага сложи ръка на пазара. Не съм проверявал, завода сигурно нече не работи
Поздрави!
цитирай
8. freeoldmen - leonleonovpom, едно от малкото неща.
28.07.2013 12:08
които се произвеждат в България са лекарства, в Софарма.
Но защо- защото предприятията за хапчета са собственост на един от тези олигарси, за които толкова се говори напоследък, а именно Огнян Донев. Кратък цитат:
„Софарма“ е купена от групата на Донев от бившия кмет на София Стефан Софиянски, за цена представляваща половината от годишната печалба на компанията."
И още един: "собственикът на „Софарма“ е и член на управителният съвет на НЗОК от 2006 година, а от 2010-а става и член на надзорния съвет на касата. Това означава, че той е член на борда на държавния орган, който решава какви лекарства да поема НЗОК (50% в "Софарма") и какви лекарства държавните болници ще купят (70%). Това повдига летвата за конфликт на интереси до нови висоти."
Такива работи.
Поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: freeoldmen
Категория: Политика
Прочетен: 2680147
Постинги: 440
Коментари: 8039
Гласове: 12289
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031